فاوا و آموزش

فاوا و آموزش
 
فناوری و اطلاع رسانی در آموزش
Design by : NazTarin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





نظریه زمینه ای یا گراندد تئوری

پژوهش کیفی چیست؟پژوهشی است که در آن خبری از اندازه گیری نیست یافته های آن از صافی فهم و تفسیر پژوهشگر می­گذرد.

نظریه­يزمینه­اي:  نظریه زمینه­ای[1] روش شناسی ویژه اي که توسط گلاسر و اشتراس با هدف نظریه سازي از داده­ها بر اساس بنیان­هاي تفسیري برساختی ایجاد و بسط داده شد. نظریه­ي زمینه­ا­­ي: عبارت است از کشف و استخراج نظریه از داده­هایی که به طور منظم فرآیند تحقیق اجتماعی  به­دست آمد­ه­اند.نظریه­ي زمینه­ا­­­ي اصولاً براي ساخت نظریه­هاي بنیادي و داده محور کاربرد دارد، اما می­توان  از آن براي نقد، بسط و آزمون نظریه­هاي صوري نیز استفاده کردو ابزاری برای نظریه سازی و هم مجموعه­ای از تکنیک­ها برای انجام تحقیق کیفی است.(محمدپور، 1390). محبوبیت تئوری زمینه­ای در نطریه سازی به علت ماهیت شهودی آن است. تئوری زمینه­ای در واقع این اندیشه علمی را که مطالعه یک پدیده باید در ادبیات پژوهش ریشه داشته باشد و تئوری موجود باید تعیین کند که کدام روش­ها و سوالات پژوهشی مناسب ترند، رد می­کند همچنین به جای استفاده از داده­ها برای آزمون یک فرضیه خاص، گفته می شود که تئوری زمینه­ای در خود داده­ها است(بیابانگرد، 1389).

پیشینه تئوری زمینه­ای: تاریخچه تئوری زمینه­ای با یک پروزه تحقیقی در آمریکا آغاز شد. در دهه 1960 بارنی گلاسر جامعه شناسی که به شیوه کمی آموزش دیده بود با همکاری آنسلا استراس محققی با پیش زمینه­ای در تعامل­گرایی در مورد آگاهی مرگ در بیمارانی که به بیماری­های شدید مبتلا بودند، به مطالعه وپرداختند(ماکرو[2]، 2011).

هدف از تئوری زمینه ای: گسترش یک نظریه استقرایی است که از داده­ها مشتق می شود و از دل داده­ها بیرون می­آید، نه یک نظریه قیاسی که توسط آزمون فرضیات مورد حمایت قرار می گیرد تئوری زمینه­ای قابل لمس نیست و شکلی انتزاعی دارد، اما در مشاهدات منظم ریشه دارد و یا در داده­ها زمینه­ای شده است. پاین معتقد است که هدف پژوهش زمینه­ای شناسایی فرایندهای اجتماعی است که پدیده های مورد مطالعه را معرفی می کند. بنابراین این روش برای پژوهشهای اکتشافی مناسب است و چیزی بیش از توصیف ساده داده­ها است(ابوالمعالی، 1390).

 

چه زمانی از تئوری زمینه­ای استفاده می کنیم؟؟؟

زمانی که درباره حوزه مورد مطالعه، تقریبا چیزهای شناخته شده کمی وجود داشته باشد.

زمانی که هیچ نظریه زمینه­ای برای توضیح تناسب ساختارهای روان شناختی رفتارهای خاص بارفتارهای تحت بررسی نداشته باشد.

زمانی که پژوهشگران علاقه داشته باشند که نظریه های موجود را به چالش بکشند.

زمانی که پژوهشگران به فهم ادراکات و تجارب افراد شرکت کننده در مورد خاصی داشته باشند.

زمانی که هدف پژوهشگرگسترش یک نظریه جدید باشد(همان منبع).

مراحل تحقیق تئوری زمینه­ای: تدوین پرسشهای پژوهش، گردآوری داده ها ، کدگذاری داده­ها در سه مرحله(کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کد گذاری انتخابی)، نوشتن یادداشت تحلیلی: ثبت اندیشه­ها و تفسیر خود از داده ها، نگارش و تدوین تئوری(بیابانگرد، 1389، مکالرو، 2011).

تدوین پرسشهای پژوهش: همه پژوهشگران در جستجوی تشخیص و تعیین یک یا بیش از یک سوال پژوهشی هستند. با تمرکزروی اهداف و سوالهای خاص، امکان دستیابی به منابع مختلف مانند زمان، پول و انرژی بیشترمی شود. چون GT برای پژوهش­های کیفی مناسب است. سوال پژوهشی آن ممکن است یک سوال خیلی کلی و خاص باشد. پژوهشگر در طی جمع آوری و تحلیل داده­ها، آگاهی بیش تری از موضوعات مهم به دست می آورد. سوال­ها و اهداف پژوهش GT باید واضح باشند و مشخص کنند که چه  چیزی، چه کسی، چه وقت و چگونه مورد پژوهش قرارخواهدگرفت. معمولاسوال­های پژوهش معرف فرایندهای اکتشافی و در جستجوی معانی  هستند. اگرسوالهای پژوهشی قالبی باشند(یعنی سوال هایی که با چه تعدادوچه مقدارمطرح می شوند) با روش­های کمی بهتر پاسخ داده می شوند.

گردآوری داده­ها: در این پژوهش برای جمع آوری دادها از مصاحبه، بحث گروهی و مصاحبه­های کانونی استفاده می شود که در ادامه به اختصار توضیح داده شده اند:

1.مصاحبه: مصاحبه روش مناسبی برای جمع آوری داده­ها  در این پژوهش می­باشد به چند دلیل: نخست اینکه مصاحبه­ها مبتنی برتجارب و گفتگوهای روزانه هستند و افراد مصاحبه­کننده فرصتی با افراد دیگر در یک موقعیت خاص به صورت چهره به چهره پیدا می­کنند. البته لازم است که شرکت کنندگان GTتوانایی صحبت کردن و درک سوال­ها را داشته باشند. اشکال در درک و فهم علایم زبانی و لهجه مصاحبه شونده، به عنوان مانعی برای مصاحبه به شمار می روند. مصاحبه های چهره به چهره اگر چه پرهزینه و زمان بر هستند، اما داده­های عمیقی به دست می­دهند. در برخی از فرهنگ هامردم با چارچوب مصاحبه از طریق تلویزیون، مشاوره حرفه­ای و دیگرمنابع آشنا می­شوند. در مطالعه ای که با افراد چینی انجام گرفت از طریق توصیف داده­های جمع آوری شده و در مرحله دوم داده­های جدیدی حاصل شد.

2. بحث گروهی: در بحث گروهی پژوهشگر به سوال­ها و پاسخ­ها جهت می دهد. اما بحث گروهی مشابه مصاحبه نیست، چون در این روش شرکت کنندگان برای پاسخگویی به سوال ها به چالش کشیده نمی­شوند. در عوض این روش به عنوان یک روش با ارزش در جایگاه­های گروهی مانند مدارس مورد استفاده قرار می­گیرد.

3. مصاحبه کانونی: هدف از مصاحبه کانونی(گروه های کانونی)، تعامل بین شرکت کنندگان به منظور بحث در مورد دامنه­ای از نظرات است. تصمیم باید در شروع گرفته شود. این که آیا شرکت کنندگان در مصاحبه کانونی باید مشابه باشند، یا نه(ابوالمعالی، 1390، محمدپور، 1390).

کدگزاری:              

کدگذاری آزاد: بهترین راه برای شروع فرایند کدگزاری اولیه این است که مروری سطحی برنوشته هایتان داشته باشید و وقتی چیزی توجه­تان را جلب کرد، آن را در حاشیه یادداشت کنید. این کار به شما نگرشی درباره انواع مطالب توصیفی که به احتمال زیاد تحلیل بعدی شما را شکل خواهند داد، ارائه می کند.

در مرحله بعد شما باید کدگزاری عمیق­تری از این داده ها انجام دهید. این امر غالبا شامل مرور حجم زیادی از داده­ها و تدوین قواعدی توصیفی است که به بهترین شکل مندرجات متن را خلاصه می­کنند. خطوط نوشته­های شما به تنهایی هیچ کدی را به عنوان یک قاعده توصیفی ارائه نمی­کنند. چارمز[3](1995) این کار را "کدگزاری خط به خط" می گوید.

کدگزاری متمرکز: زمانی که مجموعه اولیه کدها فراهم شدند، گام دوم، تلاش برای جای دادن این کدها در طبقات مفهومی تر و گسترده تر است.

کدگزاری محوری: این مرحله وقتی انجام می شود که بیشتر داده هایتان را به طبقات اساسی درجه بندی کرده­اید. که در آن شما در سطح انتزاعی تر عمل می­کنید و کدهای شما بیشتر مفاهیم هستند تا توصیفات صرف. هدف این مرحله تقلیل مجموعه­ای اولیه طبقات به یک چهارچوب کاری تبیینی با طبقه بندی نظام یافته تر به وسیله ارتباط دادن طبقات به هم و یا حتی تجزیه کردن آنها به واحدهای قابل کنترل تر است.

نوشتن یادداشت تحلیلی(تحلیل نهایی): نظریه پردازان زمینه­ای باید بدانند که چه زمان، تحلیل را به پایان برسانند. بعد از ایجاد خرده طبقات نظم یافته تر مورد نیاز محققان، وظیفه محقق در مرحله نهایی تعیین مفهوم کلیدی است که نظریه را سازماندهی می­کند، یعنی مشخص کردن خط مفهومی که تمام طبقات نظم یافته تر را به هم پیوند بدهد.

تدوین گزارش: در نهایت شما می خواهید بعد از انتخاب فرایند یا طبقه اصلی برای تئوریتان یافته هایتان را به دنیا معرفی کنید. در اینجا، محققان با زمینه کمی گرایی ممکن است نگرانی هایی ازاین قبیل          داشته باشند: من هیچ پیشینه و ادبیات پژوهشی ندارم، هیچ فرضیه ای ندارم و ... استفاده از پیشینه، احتمالا غیرقابل درک­ترین جنبه برای نظریه پرداز تازه کار زمینه­ای است. محققان کمی می توانند یافته هایشان را با ایجاد جداول فراوانی و مقادیرمعناداری و آماری نمایش دهند، محققان کیفی ناچارند که داده های خام را به عنوان شاهدی برای کمک به خوانندگان در راستای ارزیابی تحلیل شان ارائه کنند. با این حال نظریه پرداز زمینه­ای از نظر مقدار داده­های خامی که در گزارش خود جای می­دهند و میزان باز کردن مفاهیم در خلال مثال ها با هم تفاوت دارند. در نهایت مقدار داده­هایی که ارائه می کنید به ماهیت مطالعه تان بستگی دارد(پانچ[4]، 2009).

منابع

ابوالمعالی، خدیجه(1390). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران، نشر علم.

بیابانگرد، اسماعیل(1389). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران، نشردوران.

محمدپور، احمد(1390). گارکاه نظریه زمینه­ای اصول نظری و رویه­های علمی. عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا.

 

 

Punch, keith. F. (2009). Introduction methots eneducation. London sage publication lid.



[1] .grounded Theory

[2] . McGraw

[3] .Chamerz

[4] .Punch



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی